Ιδιαίτερα συγκινημένος ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Έργων Θανάσης Μαυρομμάτης καθώς το απόγευμα της Δευτέρας έγιναν τα Θυρανοίξια του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου στο Χρυσοβέργι που είχε ως τάμα να κατασκευάστει με την οικογένεια του στη μνήμη της μητέρας του Αθηνάς. Κόσμος από κάθε γωνιά του νομού , Δήμαρχοι , βουλευτές , υποψήφιοι και γνωστοί καλλιτέχνες και φίλοι του κ. Μαυρομμάτη όπως ο Μανώλης Κονταρός και ο Γιώργος Βελισσάρης καθώς φίλοι και συγχωριανοί της οικογένειας του βρέθηκαν εκεί στην ξεχωριστή και γεμάτη συγκίνηση ημέρα για τον Θανάση Μαυρομμάτη και την οικογένεια του.
Τα Θυρανοίξια τέλεσε ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.Δαμασκηνός όπου με τον λόγο του συγκίνησε. Επίσης συγκινητικός ήταν και ο λόγος του Περιφερειάρχη κ. Φαρμάκη με μια μαντινάδα που είπε “ότι η μάνα έχει δύο καρδιές , η μια είναι για τα παιδιά της και η άλλη για εκείνη”.
Στο σημείο που έχει κατασεκευαστεί ο ναός προϋπήρχαν ερείπια παλαιότερου Ναού, ο οποίος, σύμφωνα με τις διηγήσεις της μητέρας του κ. Μαυρομμάτη, ήταν αφιερωμένος και αυτός στον Άγιο Δημήτριο.
Αυτό αποτέλεσε και το έναυσμα για την ανοικοδόμηση εκ θεμελίων του Ναού αυτού τον οποίο και θα αφιερώσει τον Μεγαλομάρτυρα αυτό της Ορθοδοξίας τελώντας με τον τρόπο αυτό ένα συμβολικό μνημόσυνο και προσφέροντας σε όλους τους Χριστιανούς τον περικαλλή αυτό ναό.
Συνεκδοχικά θυρανοίξια, ή και απλώς ανοίξια, ονομάζονται τα εγκαίνια ενός οποιουδήποτε χριστιανικού ναού.
Πιο συγκεκριμένα ωστόσο, και ως αρχική σημασία, τα θυρανοίξια είναι η φάση των εγκαινίων του ναού κατά την οποία ο τοπικός επίσκοπος (μητροπολίτης) ή άλλος, ανώτερος αρχιερέας που προΐσταται της ακολουθίας και της τελετής ανοίγει θριαμβευτικά τις πύλες του ναού ώστε να εισέλθει σε αυτόν η εκκλησιαστική πομπή.
Αυτό γίνεται αφού προηγηθούν τρεις περιφορές της πομπής γύρω από τον ναό, και αφού ο αρχιερέας απαγγείλει σε μορφή διαλόγου με τον αναγνώστη (ο οποίος βρίσκεται στο εσωτερικό του ναού) τους στίχους 7 έως 10 του 23ου (κγ΄) Ψαλμού του Δαυίδ:
— ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης.
— [8] τίς ἐστιν οὗτος ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης;
— Κύριος κραταιὸς καὶ δυνατός, Κύριος δυνατὸς ἐν πολέμῳ.
[9] ἄρατε πύλας, οἱ ἄρχοντες ὑμῶν, καὶ ἐπάρθητε, πύλαι αἰώνιοι, καὶ εἰσελεύσεται ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης.
— [10] τίς ἐστιν οὗτος ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης;
— Κύριος τῶν δυνάμεων, αὐτός ἐστιν ὁ βασιλεὺς τῆς δόξης.
Μετά την είσοδο της πομπής στον ναό, ο ναός αφιερώνεται στη λατρεία του Θεού.
Ειδικότερα στην Ορθοδοξία, η πλέον συνηθισμένη πρακτική είναι η τοποθέτηση λειψάνων αγίων κατά τα θυρανοίξια μέσα σε ειδική κρύπτη της Αγίας Τράπεζας, μια πράξη που ονομάζεται κατάθεσις ή καταθέσιον ή εγκαίνιον.
Η ακολουθία των εγκαινίων με τα θυρανοίξια εκτιμάται ότι είναι πολύ παλαιά, χρονολογούμενη από την εποχή αμέσως μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού, τον 5ο αιώνα. Αναφέρεται ότι κατά τα δεύτερα εγκαίνια του ναού της Αγίας Σοφίας Κωνσταντινουπόλεως (563), ο Πατριάρχης Ευτύχιος έφερε επάνω σε άμαξα τα άγια λείψανα, ενώ ο λαός και ο Αυτοκράτορας ακολουθούσαν την πομπή περπατώντας. Μνεία των θυρανοίξιων του ναού της Αγίας Σοφίας ανευρίσκεται και στα παλαιότερα μηνολόγια, στις 22 Δεκεμβρίου.
Η έννοια του «τάματος» είναι ιδιαίτερα σημαντική στην Ορθοδοξία και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παράδοσής μας ως λαού. Στις σημερινές χαλεπές εποχές που διανύουμε η προσήλωση σε αρχές, αξίες και παραδόσεις αποτελεί φωτεινή πυξίδα που έχει οδηγήσει το Έθνος από αιώνων.