Κλείνοντας τις πρώτες 100 μέρες στην ΔΕΥΑ Μεσολογγίου νιώθω την ανάγκη να γίνει μια ενημέρωση προς τους δημότες πιστεύοντας ότι ο δημότης πρέπει να είναι ενήμερος γιατί ταυτόχρονα γίνεται και συνοδοιπόρος.
Η κατάσταση της υπηρεσίας ήταν και είναι δύσκολη αλλά βέβαια αυτό παύει να είναι δικαιολογία και υποχρέωση μου στο βαθμό που μου αναλογεί είναι να μπορέσει η υπηρεσία να είναι λειτουργική και να συνεχίσει να προσφέρει τις ανταποδοτικές υπηρεσίες προς τους δημότες. Εννοείται ότι σκοπός της ενημέρωσης αυτής δεν είναι να συγκρίνω ή να κρίνω άτομα που έχουν περάσει από αυτήν την υπηρεσία σε προηγούμενες τετραετίες, ούτως ή άλλως δεν είμαι αρμόδιος για αυτό, ούτε και θα μπω σε αυτή τη λογική.
Να ξεκινήσω δίνοντας για άλλη μια φορά συγχαρητήρια στο προσωπικό της υπηρεσίας γιατί οι εργαζόμενοι δίνουν πραγματικά το καλύτερο εαυτό τους σε όλα τα ποστα.Προβλήματα υπάρχουν και θα υπάρχουν οσο όμως θα βρίσκομαι σε αυτή τη θέση ευθύνης θα προσπαθώ να τους στηρίζω και να είναι προτεραιότητα για μένα.
1) Ενέργεια
Η ενέργεια είναι ίσως το σημαντικότερο κομμάτι σε αυτή την υπηρεσία. Λόγω μορφολογίας του δήμου λειτουργούν 90 αντλιοστάσια σε 24ωρηβάση και αυτό όπως καταλαβαίνουμε έχει ένα τεράστιο κόστος ενέργειας προς την υπηρεσία. Το 2022 και μετά, λόγω οικονομικών προβλημάτων αλλά και η κατακόρυφη αύξηση στο τιμολόγιο της ενέργειας η ΔΕΥΑΜ δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις των λογαριασμών με τον πάροχο ηλεκτροδότησης VOLTERRA κάνοντας μας καταγγελία σύμβασης,αυτό είχε επίπτωση να δημιουργηθεί ένα χρέος κοντά στα 3,5 εκατομμύρια ευρώ. Στο ιδη επιβαρυμένο ιστορικό με τον προηγούμενο πάροχο ΔΕΗ με άλλα 3,5 εκατομμύρια ευρώ έφτασε σήμερα η υπηρεσία να είναι χρεωμένη περίπου στα 7 εκατομμύρια ευρώ. Από την πρώτη μέρα ανάληψης καθηκόντων ξεκινήσαμε διαπραγματεύσεις που συνεχίζονται μέχρι και σήμερα με τη VOLTERRA ώστε να βρεθεί και να γίνει μια καινούργια συμφωνία ώστε αυτή να είναι βιώσιμη και συμφέρουσα προς την υπηρεσία. Εκτιμάται ότι είμαστε πολύ κοντά και στο επόμενο διάστημα θα ξεκαθαρίσει αυτό το ζήτημα.
2) Ρυθμίσεις καταναλωτών
Από τις πρώτες μέρες των καθηκόντων και στο πρώτο συμβούλιο πάρθηκε απόφαση για διακανονισμό των οφειλετών.
α)10% προκαταβολή και ως 72 δόσεις
β)15% προκαταβολή και ως 72 δόσεις για επαγγελματίες
γ) Ειδική μέριμνα για ΑΜΕΑ και δικαιούχους κοινωνικού παντοπωλείου εκτός τις εκπτώσεις στο τιμολόγιο του νερού, 0% προκαταβολή και ως 100 δόσεις.
3) Ανταπόκριση καταναλωτών
Στις παραπάνω ρυθμίσεις έχουν ηδη ανταποκριθεί και έχουν ρυθμιστεί πάνω από 500.000 χιλιάδες ευρώ που αντιστοιχούν σε περίπου 350 οφειλέτες. Οι καταναλωτές συνεχώς προσέρχονται και εκμεταλλεύονται τις ευνοϊκές ρυθμίσεις.
4)Εισπραξιμοτητα
Ηδη τα μηνιαία έξοδα – έσοδα δείχνουν να έχουν ισοσκελή πορεία, αλλά ακόμη χρειάζεται προσπάθεια και δουλειά ώστε αυτή η κατάσταση να διατηρηθεί και να μπει σε μια σταθερή πορεία ώστε να υπάρχει μόνο θετικό αποτέλεσμα και να ξεκινήσει η υπηρεσία να έχει κέρδη .
5)Βιολογικός καθαρισμός ακαθάρτων Νεοχωρίου
Σε πάρα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα έγιναν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να συνδεθεί το δίκτυο αποχέτευσης της Κατοχής με τη μονάδα του βιολογικού του Νεοχωρίου . Θέλει αρκετές προσπάθειες ακόμη ώστε να δουλέψει στο 100%. Όλες οι ενέργειες έγιναν και θα γίνουν στη σκιά ενός υπέρογκου προστίμου που επίκειται από την Ευρωπαϊκή Ένωση διότι θα έπρεπε να λειτουργεί ηδη από το 2019 ομως το έργο έχει αρκετές ελλείψεις ακόμη ως προς τη λειτουργία του.
6)Στόλος οχημάτων
Ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα της υπηρεσίας είναι ότι ο στόλος των οχημάτων είναι γερασμένος και κρίνεται επιτακτική ανάγκη να γίνει ανανέωση αυτού. Οι ζημιές που παρουσιαζουν τα οχήματα είναι πάμπολλες με αποτέλεσμα να απαιτείται η καταβολη μεγάλων χρηματικών ποσών στην συντήρηση τους. Το μεγαλύτερο και σημαντικότερο όμως θέμα που ελλοχεύει είναι η ασφάλεια του προσωπικού. Ήδη προχωρήσαμε στην αγορά ενός μεταχειρισμένου ημιφορτηγού οχήματος και υπάρχει στο άμεσο πλάνο η αγορά άλλων δύο οχημάτων μέσα στο 2024. Ταυτόχρονα εξετάζουμε και την λύση της μίσθωσης οχημάτων με leasing .
7) Συντήρηση δικτύων
Μία σημαντική υποχρέωση της υπηρεσίας είναι να συντηρεί τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης. Σε αρκετά διαμερίσματα του δήμου τα δίκτυα ύδρευσης είναι παλαιά με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλές ζημιές σε καθημερινή βάση και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να επιβαρύνει την υπηρεσία με έξοδα αλλά και να δυσχεράνει το ελλειπες προσωπικό, το οποίο καλείται με περιορισμένο εξοπλισμό να δίνει καθημερινά αγώνα ώστε να μπορεί αυτό να είναι λειτουργικό. Πραγματικά το προσωπικό δίνει μάχες με αυτή την κατάσταση και το επιβεβαιώνουν τα παρακάτω νούμερα.
Στις 100 μέρες
732 επισκευές δικτύου
407 αποφράξεις αποχετεύσεων
Επανέρχομαι ξαναδινοντας συγχαρητήρια στα συνεργεία υδραυλικών που πραγματικά κάνουν εντυπωσιακή δουλειά. Λόγω αυτής της κατάστασης είναι επιτακτική ανάγκη ώστε τα δίκτυα να αλλαχτούν (όπου υπάρχουν παλιά)για να είναι λειτουργικά και χωρίς βλάβες. Ηδη προχωρά η αλλαγή δικτύου ύδρευσης του Μεσολογγίου.
8) Ανταποδοτική ενέργεια
Μετά από πρόταση της διεύθυνσης που διαθέτει μεγάλη πείρα σε θέματα της υπηρεσίας έχει ξεκινήσει να συντάσσεται φάκελος με μελέτη ώστε να δημιουργηθούν 2 φωτοβολταϊκά πάρκα των 500Kw ώστε η ενέργεια που θα παραχθεί από αυτά να είναι ανταποδοτική με την ενέργεια που χρησιμοποιούνται από τους 2 βιολογικούς καθαρισμούς ακαθάρτων του Νεοχωρίου και του Μεσολογγίου. Για τον βιολογικό του Αιτωλικού σε σύντομο χρονικό διάστημα θα ξεκινήσει το έργο για την μεταφορά στο βιολογικό Νεοχωρίου και έτσι θα μείνουν οι δύο στο δήμο. Η ενέργεια που θα παραχθεί θα μειώσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των βιολογικών έτσι ώστε το κέρδος αυτό να μεταφερθεί στα τιμολόγια των δημοτών.
Τέλος να αναφέρω ότι όλες οι ΔΕΥΑ στην Ελλάδα θα συγκεντρωθούν σε περιφερειακό επίπεδο και αυτό από μόνο του λειτουργεί περιοριστικά στο να μπορέσουμε να κάνουμε μακροχρόνια πλάνα. Βέβαια μέχρι να γίνει αυτό και να υπάρξει μια επίσημη ενημέρωση εμείς σαν υπηρεσία έχουμε υποχρέωση απέναντι στους δημότες να δίνουμε ανταποδοτικές υπηρεσίες για το κοινωνικό αγαθό ΤΟ ΝΕΡΟ.
Προσωπικα δέσμευομαι ότι όσο θα είμαι στο πόστο του αντιπροέδρου τιμώντας την εμπιστοσύνη του δήμαρχου κου Διαμαντόπουλου, αλλά και τις προσδοκίες των συμπολιτών μας, θα προσφέρω τα μέγιστα, πάντα με γνώμονα την καλή λειτουργία της υπηρεσίας και την καλύτερη εξυπηρέτηση των συνδημοτών μας.
Αντιπρόεδρος ΔΕΥΑΜ
ΠΡΑΣΣΆΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ