Σε πλήρη εξέλιξη είναι για δεύτερο 24ωρο οι έρευνες για τον εντοπισμό του αγνοούμενου κυβερνήτη του Phantom F-4 που συνετρίβη στη θάλασσα νότια της Ανδραβίδας το πρωί της Δευτέρας.
Μέχρι στιγμής δεν έχει εντοπιστεί ίχνος του αγνοούμενου κυβερνήτη σμηναγού Τσιτλακίδη, χωρίς κανείς να μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο ο κυβερνήτης του αεροσκάφους να είναι δεμένος στο κάθισμά του δεδομένου, όπως έγραψε το protothema.gr από το πρωί της Δευτέρας ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Phantom πριν την συντριβή.
Υπενθυμίζεται ότι στο σημείο που συνετρίβη το διθέσιο F-4 στον Κυπαρισσιακό κόλπο το βάθος υπολογίζεται στα 1.000 μέτρα
Όπως έγραψε το protothema.gr το πρωί της Τρίτης, το Phantom F-4 από την 338 μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης, συνετρίβη την ώρα που έκανε κλειστή στροφή με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι πετούσε με ταχύτητα 800 χιλιόμετρα την ώρα.
Στην περιοχή της συντριβής του μαχητικού της Πολεμικής Αεροπορίας επιχειρούν δύο δύτες από την Κινητή Ομάδα Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας και ακόμη τρία στελέχη της 31ης ΜΕΕΔ της Πολεμικής Αεροπορίας.
Επειδή το βάθος στο σημείο της συντριβής είναι 1.000 μέτρα προφανώς δεν μπορεί να γίνει ανθρώπινη κατάδυση και για την ώρα χρησιμοποιείται ένα υποβρύχιο drone, το οποίο, δυστυχώς, μπορεί να καταδυθεί μέχρι τα 100 μέτρα.
Η εκτίμηση που υπάρχει είναι ότι η άτρακτος του αεροσκάφους Phantom F-4 έχει πέσει σε βάθος 1.000 μέτρων, σε χαράδρα που υπάρχει στην περιοχή.
H λύση που προκρίνεται είναι να σταλεί στην περιοχή το πλοίο της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού «Ναυτίλος», πιθανότατα προς τα τέλη της εβδομάδας καθώς τώρα έχει βλάβη που αποκαθίσταται με γρήγορους ρυθμούς. Το «Ναυτίλος» έχει ειδικό σόναρ (ηχοβολιστικό σύστημα) που μπορεί να εντοπίσει το αεροσκάφος ανεξαρτήτως βάθους.
Εντωμεταξύ συμμαχικές χώρες, όπως οι ΗΠΑ, έχουν ήδη προσφερθεί να συνδράμουν για τον εντοπισμό του κυβερνήτη.
Το μοιραίο F-4E Phantom II με αριθμό 507 φαίνεται ότι ήταν ένα από τα πρώτα έξι αεροσκάφη που παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1974. Περί το 2000 εκσυγχρονίστηκε, όμως παρά την αναβάθμισή του αυτή δεν παύει να είναι ένα αεροσκάφος σε υπηρεσία επί σχεδόν 50 χρόνια. Μετά την χθεσινή συντριβή του Φάντομ με το serial number 507, στην 338 Μοίρα και κατά συνέπεια σε ολόκληρη την Πολεμική Αεροπορία έχουν απομείνει 33 F-4E Phantom II. Σύμφωνα, δε, με τις τελευταίες πληροφορίες τα υπολειπόμενα 33 Phantom της 338 Μοίρας δεν έχουν καθηλωθεί.
Πώς έγινε η μοιραία άσκηση
Σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας», όπως αυτή που έκαναν το πρωί της Δευτέρας πάνω από τη θάλασσα ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας, τα Phantom πετούν χωρίς πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.
Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Ο συγκυβερνήτης Τουρούτσικας ανακηρύχθηκε νεκρός λίγες ώρες μετά, από κάποιο εύρημα που πιστοποίησε ότι έχασε τη ζωή του κατά την πτώση του F-4. Η έρευνα για τον σμηναγό Τσιτλακίδη θα συνεχιστεί μέχρι να συμπληρωθούν 72 ώρες από την συντριβή του Phantom, όπως προβλέπουν τα πρωτόκολλα, έστω κι αν οι ελπίδες να εντοπιστεί εν ζωή μειώνονται όσο περνούν οι ώρες.
Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές είπαν από τις 11:30 το πρωί της Δευτέρας στο protothema.gr ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Φάντομ πριν την συντριβή.
Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα. Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας. Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν. Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.